Dierenleed

21 januari 2019 - Mendoza, Argentinië

Er zijn zoveel honden in Chili en Argentinië dat er ook veel de weg oversteken. Blijkbaar hebben ze daar geen instructies voor gekregen, want dat loopt niet altijd even goed af. De afgelopen tijd reden we met onze fiets bijkans over hoogpolig tapijt van ons geliefde huisdier. Een spiksplinternieuwe auto was gestopt om de schade op te nemen aan zijn Hy-ond-die. De schade was aanzienlijk maar meer helaas nog meer aan de hond.

’s-Nachts liggen hele woonwijken wakker van de geldingsdrang van de aanwezige honden. Geen inbreker te bekennen, maar onze viervoeter is preventief actief.

Inmiddels zijn we met een bus over een abnormale pas tussen Santiago en Mendoza gereden. Door de vele tunnels en het smalle wegdek is het levensgevaarlijk fietsen. Aan Chileense zijde ga je bijna loodrecht omhoog. Het weerhoudt onze chauffeur er niet van nieuwe snelheidsrecords neer te zetten door in te halen en kleine auto’s de weg af te drukken. Omdat de meeste bussen geen fietsen meenemen, waren we veroordeeld tot een tweederangs busbedrijf dat langs afgronden scheerde, gesponsord door Red Bull.