El Chalten

25 november 2018 - El Chaltén, Argentinië

In de landrush tussen Chili en Argentinië werd het zuiden van Zuid-Amerika vreemd verdeeld. Chilenen moeten over Argentijnse wegen naar het zuiden van Chili. Een van de vooruit geschoven landjepik plaatsen van Argentinië is El Chalten, een toeristisch dorp waar je het gevoel krijgt dat het wegwaait, zo hard is de wind er. We slapen boven een wassalon die zo is vorm gegeven dat elke windvlaag wordt gevoeld. Maar de eigenaar verzekert ons dat het bestand is tot 185 km/uur. Toch geen ruime marge omdat er al eens 165km gemeten is. s’Nachts waait onze slaapkamer alle kanten uit.

De wandelingen in de omgeving verlangen geen toegangsprijs en eigenlijk is het gebied ook lieflijker dan Torre del Paine.

Vanuit El Chalten gaan we op dinsdag naar een meer del Desierto, steken dat over met een boot en ploeteren dan 6 km door het bos om bij de Chileense grens te komen. Daar overnachten we om de volgende dag een gravelweg van 15 km naar een ferry te rijden die ons naar een haven brengt die 7 km van O’Higgins ligt. O’Higgins is feitelijk het einde van de Chileense Austral route, maar voor ons begint deze dan pas, want wij rijden naar het noorden. Dit gebied is erg verlaten maar wel mooi en dat wordt dus kamperen.

1. Margo:
    25 november 2018
    Wat een bijzonder 'luchtschip' waar jullie in geslapen hebben.
  2. Alida van de Breevaart:
    26 november 2018
    Wat een leuk gebouwtje. Je moet geen hoogtevrees hebben!
  3. Margrietha:
    26 november 2018