Araucania

4 januari 2019 - Pucón, Chili

Eigenlijk is Auracania veel mooier dan Torre del Paines, zo ervaren wij dat. Groene oerbossen met besneeuwde vulkanen is toch veel indrukwekkender dan platgebrande of winderige hellingen vol reizigers die van het ene hoogtepunt naar het andere reizen. Een uitstekend ongerept wandelgebied dat ook wel toerisme kent, maar niet enkele vergaapplekken.

Vanaf Junin in Argentinië stijgen we ongemerkt naar 1250 meter. Niet helemaal ongemerkt, want aan Argentijnse zijde zijn de laatste 11 km steenslag. Dit vulkaanzand is niet om door te komen. Een enkele 4 wheel pikc-up was dit al remmend ontgaan en sloeg over de kop voor de neus van Leonardo, een Braziliaanse fietser die we ontmoetten. Gezamenlijk met hem passeren we de douaneposten waarbij Leonardo wat nonchalant pinda’s eet bij de Chileense grens, begrijpt dat regels in Chili regels zijn en het scheelt niet veel of ze sturen hem terug.

Wij dalen af over vele hairpins naar een camping waar we meteen kunnen mee eten. De volgende ochtend sproeien we de tent schoon en rijden de resterende 60 km naar Pucon, niet zonder onderweg een Franse wereldfietser te ontmoeten.

In Pucon blijven we wat langer in een hostel waar we vele nationaliteiten ontmoeten, waaronder een Russin die in Chili woont, een Spaanse die Zweeds spreekt en twee Fransen die op reis zijn alvorens zich gaan specialiseren na hun medische studie.

De volgende dag naar de termen waarbij we gezelschap hebben van Koreanen en Duitsers.

1. Margrietha:
    4 januari 2019
    Ook voor jullie een gelukkig nieuwjaar! Have fun!
  2. Hella Dankers:
    4 januari 2019
    Alsof je Europa niet hebt verlaten😀
  3. Rob korenhof:
    4 januari 2019
    Goed dat jullie onderweg even de tijd nemen om bij te komen.Dus toch af en toe echte toeristen.
  4. Rob:
    5 januari 2019
    Tsja... voor ieder wat wils, het is maar waar je voorkeuren naar uitgaan. Veel nationaliteiten ontmoet, ook wel bijzondere. En alweer Duitsers! Lekkere weg ook weer met vulkaanzand. Goede reis verder!
  5. El:
    6 januari 2019
    Mag je niet eens nonchalant pinda's eten bij de grens? Dat doe ik ook altijd...
  6. Trudie Korenhof:
    6 januari 2019
    Als je Chili binnen gaat mag je geen vers fruit of noten/ granen mee nemen.
  7. Marja:
    7 januari 2019
    Happy new year . Alweer een half jaar weg bijna en wat een prachtdingen laat je ons zien. Succes weer.