Coldshowers

8 januari 2019 - Collipulli, Chili

Vanuit Pucon vertrekken we naar Temuco waar we terecht kunnen bij een warmshowers adres. Eenmaal ter plekke blijkt dat deze mevrouw ons nog zo’n 5 uur wil laten wachten alvorens te verschijnen. We wijken uit naar een booking-pension vlakbij. De volgende ochtend verder naar Collipulli, u raadt het al, een Mapuche naam. Maar eerst nog even broodjes halen voor onderweg.

Je loopt de panaderia binnen en wijst wat broodjes aan. De bediende wijst naar een andere persoon bij een kassa. Die bediende vertelt je dat je eerst een bonnetje moet halen waarop staat wat je wil hebben. Terug naar de overkant en daarna met het ingevulde blaadje naar de kassa. Terug mijn broodjes en cakejes ophalen. De Chilenen laten me steeds voorgaan met een blik van “wij hebben dit systeem al lang geleden geaccepteerd”.

In Collipulli ontmoeten we een Poolse die de verkoop van kersen sorteermachines begeleidt. Dinsdag voorbij Los Angeles naar Puente Saltos del Laya. Allemaal over de Ruta 5, niet gezellig, wel effectief.

1. El:
    8 januari 2019
    Collipulli? Klinkt als een warme wintersporttrui😀
  2. El:
    8 januari 2019
    Er zijn vast geen dikke mensen daar. Dat bonnetjessysteem lijkt op een ontmoedigingsbeleid.
  3. Frans Woudenberg:
    8 januari 2019
    Dit klinkt als een ouderwets Oostbloksysteem.
  4. Alida van de Breevaart:
    8 januari 2019
    In Polen , Roemenië en Bulgarije hadden ze ook dit systeem om werkeloosheid tegen te gaan! En het geld blijft schoon !!
  5. Trudie Korenhof:
    8 januari 2019
    Het is inderdaad een soort van inefficiente arbeidsverdeling. Maar het gekke is dat mensen het na verloop van tijd normaal gaan vinden en zelf ook robotgedrag gaan vertonen.
  6. Rob:
    8 januari 2019
    Toen ik in Rome was, hanteerde men daar een vergelijkbaar system in de gelateria´s. Dus ook in onze "westerse" wereld komt dit voor.
  7. Emma:
    8 januari 2019
    En wanneer wordt het weer "wel gezellig, niet effectief"?