Mendoosa

23 januari 2019 - Guaymallén, Argentinië

Om transport voor je fiets te vinden is een stressvolle operatie. Drie busmaatschappijen zeggen keihard “NO”. Dan maar fietsen naar Salta. Maar deze route is niet echt fraai en erger nog het is op delen ervan tegen de 40 graden. We kunnen beter de andere kant op fietsen, van Salta naar Cordoba over 2 maanden dan is de ergste hitte voorbij. Wat resteert is vliegen met Aerolinas Argentinas inmiddels niet meer zo diepdroevig slecht als 20 jaar geleden.

We nemen de eerste horde voor het vliegtuig door drie fietsdozen te vinden. Via Googlemaps selecteren we 12 fietsenzaken. Het meisje van het hotel heeft nog een vriendin die wat wil verdienen, beiden Venezolaans. De vriendin heeft bij slechts 1 zaak beet. ’s-Middags zouden we worden terug gebeld. Hey, maar dit is zuid-Amerika dus er belt 99% zeker geen kip terug. We fietsen dus direct naar de fietswinkel, een enorme zaak met goede merken. Daar kijkt iedereen verveelt toe totdat we laten blijken wat peso’s voor de dozen over te hebben. Meteen worden wat nieuw fietsen uit dozen gehaald. We kopen er drie en gaan ze met een taxi ophalen, 2 in de achterklep en 1 op het dak, vastgehouden door ons achterin met de hand in de handgreep van het karton.

Snel een ticket boeken bij het kantoor van Aerolinas opdat ze ons bij de balie in het vliegveld niet gaan vertellen dat ze geen fietsen meenemen. Hey, maar dit is ……………..

We kopen een tweetal enorme tassen waar alle fietstassen in passen. We verkassen naar een ander hostel van een Amerikaan met een enorme pick-up die ons naar het vliegveld kan brengen.

De volgende dag slopen we de fietsen uit elkaar en proppen ze in een tweetal verlengde dozen waarbij doos 3 is versneden tot verlengstukken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rob korenhof:
    23 januari 2019
    Een hele operatie om je fiets mee te krijgen.Hoe is het met jullie? Geen lichamelijk of mechanisch malheur. Hier nu lekker warm .We gaan zo met Johan en Marten de bergen in .Morgen naar Lijiang.
    In Holland erg koud zagen we via Teletekst.
    Groetjes en nog veel fietsplezier.
  2. Hella Dankers:
    Fijne vlucht🥳
  3. Bernadette:
    23 januari 2019
    Jeetje wat een organisatie om je fiets mee te krijgen. Wat een avontuur! Groetjes John en Bernadette
  4. Ria Stijger:
    23 januari 2019
    Wat een belevenissen weer voor jullie en 40 gr., lekker warm.
    Hier in Nederland onder nul, een witte wereld en er wordt volop geschaatst. Groet Ton en Ria
  5. Ellie:
    23 januari 2019
    Wat een organisatie om verder te komen! Ik benijd jullie niet!😘🌞
  6. Rob:
    23 januari 2019
    Dat is dus terug naar het zuiden. Goede reis en voor later: succes met het uitpakken en weer monteren van de fietsen!
  7. Wouter Wadman:
    23 januari 2019
    Haha wat zijn jullie toch handig!!
  8. El:
    23 januari 2019
    Ha, ha, ik zie het helemaal voor me. Die taxi met een doos op dak waar jullie aanhangen! Doet me denken aan de film "National Lampoon's vacation" ik geloof dat daar een oma in die doos op dak zat😎
  9. Bert de pijper:
    23 januari 2019
    Een spannende onderneming maar ja dat hoort erbij.Veel succes met jullie reis. Jullie kennende komt e.e.a. goed op zijn pootjes(wielen) terecht.Jullie fietsen en wij schaatsen. Verschil moet er zijn.
  10. Sophie:
    23 januari 2019
    Jullie kunnen wel een eigen Mr Bean serie opzetten met dit soort capriolen. Hopelijk snel weer op de fiets.