Titikaka Taquile

20 februari 2019 - Puno, Peru

De grensovergang tussen Bolivia en Peru verloopt erg soepel. De bus stopt even en we rijden daarna Puno binnen. In de kathedraal van Puno is een mis aan de gang maar we durven niet te dicht in de buurt van de kardinaal te komen, bang als we zijn geworden door de publicaties van een Franse onderzoeker. We schuilen bij Maria die toch wel over een veel betere reputatie beschikt.

Het coca-museum blijkt een leuk opgezette tentoonstelling en we mogen ons verkleden als een local met kleding en masker. We drinken coca-thee en lezen dat het cocablad een extreem gunstige voedingswaarde heeft en andere gunstige eigenschappen. Nogmaals: wat bijkans de gehele Amsterdamse bevolking naar binnen snuift is een chemisch derivaat in poedervorm.

Het stadje Puno kent een levendig centrum, mede omdat alle reisorganisaties dit plaatsje als uitvalsbasis voor het Titikaka meer gebruiken. Wij doen dat ook, maar we gaan op eigen houtje overvaren naar Isla Taquile. Op dit eiland wordt er door toeristen niet regulier overnacht. Wij hebben een adres gekregen van een Amerikaans stel, Tara en Sam die daar kind aan huis zijn. Geen idee verder wat ons te wachten staat, anders dan de aanbeveling van Timoer (een Let) en Veronica (een Tsjechische) die we eerder ontmoetten.

De collectivo vaart ons naar Taquile met een tussenstop in Uros, een op riet drijvend eiland. De bevolking van Taquile bestaat uit een hechte groep die eigenlijk het eiland zelf bestuurt. Er is geen politie, er zijn geen honden en alle geschillen worden onderling opgelost. Vrijwel iedereen draagt nog de aloude klederdracht. Het eiland zelf is schitterend met fraaie uitzichten over het Titikaka meer. We kopen wat huisvlijt producten. Dankzij Tara en Sam zij nu vele huizen voorzien van solar met LED-verlichting. Wandelen op het eiland valt niet mee door de combinatie van stijgingen en de hoogte, ongeveer 3.850 meter.

Terug naar Puno begeeft de stuurinrichting van de boot het. De captain vraagt aan een 14-jarige jongen het achterroer te bedienen. Deze jongen heet Clever (echt waar) en is inderdaad cleverder dan de captain, want stuurt moeiteloos op Puno aan.

1. Hella Dankers:
    20 februari 2019
    Het lijkt wel vakantie. Gave ervaringen.
  2. El:
    20 februari 2019
    Dat klinkt als een paradijsje, dat Taquile!
  3. Sophie:
    20 februari 2019
    Wow wat gaaf! Goeie zet om daarheen te gaan!
    Mooie boot ook met dat riet!
  4. Joke Hofman:
    20 februari 2019
    Heel mooi, dat is genieten!😍😍
  5. Emma:
    20 februari 2019
    Wat schattig allemaal! Gelukkig heeft Clever zijn naam waargemaakt ;-)