Zuid-West Bolivia flamingo's in de sneeuw

5 februari 2019 - Tupiza, Bolivia

Ga er even voor zitten.

We namen de bus vanuit Tilcara naar Bolivia. De bus had 3 uur vertraging vanwege hevige regenval bij Salta met stenen op de weg tot gevolg. Toch kwamen we vrij soepel aan in Tupiza, zo’n 60 km over de Boliviaanse grens. Noord Argentinië bleek achteraf erg mooi en bezienswaardig.

Vanuit Tupiza vetrokken we direct de volgende ochtend voor een 4-daagse trip met een 4-wheel drive. Het begon heftig te regenen. Langs afgronden glibberend in een toenemende regen, passeerde het Boliviaanse landschap.  De chauffeur was gelukkig nogal bedreven, maar aan het einde van de dag bleven we steken in een aanzwellende rivier. Een passerende auto trok ons er gelukkig uit. We sliepen in een diepdroevig stemmend dorp, maar wij waren bij met de slaapplaats.

De volgende dag tipten we enkele malen de hoogte van 5.000 meter aan met sneeuw tot gevolg. In colonne met andere Jeeps verder. Een wonder dat de chauffeur de weg wist in deze zeer mooie witte woestenij. Hij reed best wel lang die dag maar kauwde op coca bladeren van vroeg tot laat. Twee meereizende Finnen hadden deze gewoonte ook al aangeleerd. Wij kregen last van hoogteziekte en kregen van de meereizende kokkin mate en thee met coca-blaadjes. En het hielp.

Voor diegenen die denken dat hier een stoned gezelschap langs afgronden aan het scheren was: de Fin was wetenschapper en legde ons haarfijn uit hoe coca-blaadjes werkten. Dus alles is wetenschappelijk verantwoord.

We zagen tot onze verbazing ook veel flamingo’s die in de vele lagunes verbleven in de sneeuw dartelen.

De zoutvlakte van Uyuni was geen openbaring door de heftige regenval. Bolivia bleek wonderschoon.

1. Joke Hofman:
    Zo, wat een avontuur!
  2. Margo:
    Spectaculair!
  3. Annemiek:
    5 februari 2019
    Waar een beetje coke toch al niet goed voor is! Neem een alpaca voor me mee terug!
  4. Emma:
    Stelletje hippies! Dikke kus
  5. El:
    5 februari 2019
    Jullie kunnen zo meedoen aan de serie "de gevaarlijkste wegen" maar jullie hebben je hoogtestage gelukkig goed afgerond. Wat een ander landschap daar.
  6. André:
    5 februari 2019
    Bijzondere ervaringen en trouwens fraaie foto's... :-)
  7. Sophie:
    5 februari 2019
    Wat ziet die lama er lief uit!
    Prachtige foto's hoor! Heel bijzonder met die sneeuw.
    Wetenschappelijk verantwoorde drugs is de beste!
  8. Marry Korenhof:
    6 februari 2019
    Prachtig landschap en wolken luchten.
    Wat zijn we bevoorrecht om zulke reizen te maken.( wij net terug uit China).
    Altijd mijn vraag, waar leven die mensen van, zo af gelegen?
  9. Alida van de Breevaart:
    prachtige foto
  10. Corrie:
    6 februari 2019
    Wat een (spannend) avontuur ...ik geniet van jullie verhalen en uiteraard van de prachtige foto’s
  11. Bert de pijper:
    prachtige beelden. Fijne reis verder
  12. Astrid:
    7 februari 2019
    Wauw, wat is dit mooi en wat een fantastisch reis! Geniet er van!