Braziliaanse autobaan

11 oktober 2018 - Araçatuba, Brazilië

Om van het eiland van Florianopolis af te komen, begint de weg met een extreme kuitenbijter van tegen de 20% stijging in de bochten. Geen aparte fietsstrook en dan ben je in Brazilië vogelvrij voor vrachtwagenchauffeurs. Een deel van de BR truckdrivers is werkelijk gestoord. Soms raken ze je net niet.

Fietsen in Brazilië is voor 99% van alle Brazilianen de vakantieboulevard op en neer rijden om aan weerszijden extreme hoeveelheden suiker naar binnen te werken. Langere afstanden zijn echt een uitzondering waardoor het fietsen van de ene naar de andere stad ook niet begrepen wordt zodra je de weg vraagt. De verbeelding geeft ook problemen indien je de weg vraagt. Maar sommige sportieve Braziliaanse wielrenners maken zich oprecht zorgen, stoppen hun auto langs de kant om je moed in te spreken, weten ook geen betere oplossing en geven je hun businesscard “if you need something”. Bedankt.

Op weg naar het zuiden stuiten we op de grote schrik van wereldfietsers, geen honden of kapotte bierflesjes, maar een tunnel! Gelukkig kunnen we over een balustrade fietsen afgeschermd van de voortrazende vrachtwagens.

In Aracatuba belanden via Booking in een soort van houten hippie / pippie huis. Hond, kat, kind en vriendelijke bewoner komen ons tegemoet. De volgende dag is het weer fahren auf der Autobahn. Het alternatief is modderige bergweggetjes of met zeskantige stenen geplaveide oude Portugese stuiterwegen.

1. El:
    11 oktober 2018
    Hè get, afzien dus! Gelukkig een fijn adres gevonden om even bij te komen.
  2. Alida van de Breevaart:
    12 oktober 2018
    Elke dag weer een verrassing !!
  3. Margo:
    12 oktober 2018
    Brrrrrrr! Slecht voor je adrenalinepeil deze wegen en vrachtwagens. Wel aardig dat er af en toe iemand stopt om jullie moed in te spreken. Omgeving is (gezien de foto's) prachtig. Is het buiten de steden rustiger op de weg?
  4. Joke Hofman:
    12 oktober 2018
    Mooie foto's, wat een prachtige omgeving!
    Jammer dat er zoveel vrachtwagens rijden, het wordt tijd voor mooie geasfalteerde boswegen! Goede reis en veel plezier! 😘😘
  5. Ria Stijger:
    13 oktober 2018
    Wij waren 4 dagen op Terschelling, een stuk veiliger om te fietsen. Wat een prachtige foto's hebben jullie weer gemaakt. Take care en groet Ton en Ria
  6. Trudie Korenhof:
    13 oktober 2018
    Vanaf vandaag gaan we op een kustweg rijden. Maar in Brazilië is dat vaak ook lekker doorscheuren.