Kaap Hoorn

12 november 2018 - Puerto Williams, Chili

Vanuit Ushuaia stappen we in een zodiac rubberboot die eenmaal varend als een gek op de golven tekeer gaat. Aan de andere kant van het Beagle kanaal wacht een busje ons op om in 1,5 uur over een onverharde weg Puerto Williams te bereiken. Schitterende vergezichten over het Beagle kanaal vormen de beloning. Daar vinden we het hostel dat er inderdaad als een hostel uitziet. Het stadje lijkt op een Alaska nederzetting met veel rondzwervend bouwmateriaal maar ook een school die uitgaat.

Het bemachtigen van een ticket voor de ferry die de volgende dag weggaat blijkt uitermate lastig. Nog even en we kennen iedereen in het dorp. Maar natuurlijk niets vergeleken met de bemanning van de schepen, de Eendracht en de Hoorn, onder het bevel van Jacob Le Maire en Willem Cornelisz. Op 26 januari 1616 voeren deze twee Nederlandse zeelieden uit Hoorn als eerste om het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika en gaven de naam eraan.

1. Rob korenhof:
    12 november 2018
    Magnifieke foto's Ze kennen zelfs de Albert Hein .
    Kunnen jullie daar nog langer blijven of is dat niet mogelijk?
  2. Trudie Korenhof:
    12 november 2018
    Zeelieden moesten hier een jaar blijven totdat de volgende boot voorbij kwam.
    Wij hopen morgen met de ferry naar Punta Arenas af te reizen (33 uur).
  3. Sophie:
    12 november 2018
    Gaaf om zo een stukje geschiedenis van dichtbij te zien :)
    Hoop dat de andere ferry iets minder tekeer gaat op de golven. Maar aan plastic tassen geen gebrek zo te zien ;)
  4. Alida van de Breevaart:
    Weer een mooi verhaal.
  5. El:
    13 november 2018
    Die Nederlanders komen toch ook overal! Geweldige reclame voor Appie.
  6. Rob:
    13 november 2018
    Jullie krijgen wel zeebenen zo. Eerst dat containerschip en nu weer een ferry die er 33 uur over doet. Blijft glibberig die sneeuw zo te zien. Thermokleding gebruikt?
  7. Ria Stijger:
    13 november 2018
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken. Zulke mooie foto's, weer prachtig om te zien waar jullie overal komen en geweldig om mee te beleven.
  8. Margo:
    13 november 2018
    Geweldige foto's en prachtig verhaal! Wat een enorme afstanden leggen jullie af. 33 uur met de ferry, is een tochtje Italië-Griekenland niets bij.
    Als pinguïns gezien trouwens?
  9. Emma:
    13 november 2018
    Super mooi! Ben benieuwd wat jullie eten. Niet gekotst aan boord?
  10. Margo:
    13 november 2018
    Vergeet niet naar het 'Zuiden Kruis' te kijken. Inspireerde de band 'Crosby, Stills, Nash en Young' tot een song.
  11. Trudie Korenhof:
    13 november 2018
    Wij hebben eigenlijk allebei geen last van zeeziekte. Dat kleine bootje van Ushuaia naar Puerto William is wel echt spannend.
  12. Evert Kleine:
    14 november 2018
    Er zijn meer plekken die "Het Einde van de Wereld" worden genoemd (Finstere etc) Voor mijn gevoel zijn jullie hier ECHT aan het einde van de wereld!!!!!