Puerto Natales Torrre del Paine

19 november 2018 - Puerto Natales, Chili

Puerto Natales is een gezellige verzameling in de wind krakende golfdaken. En dat hebben we geweten op de fiets, want de wind waait constant en hard vanuit het westen. In de stad is een op de 2 winkels een touroperator, zo sterk is het stadje gericht op Natuurpark Torres del Paine. Het in 1959 opgerichte park meet 242.000 ha, wat groot lijkt, maar vergeleken met O’Hoggins park waar we later komen met 3.526.000 ha, is het beperkt qua omvang. Inmiddels is het een van de hotspots voor hikers en omdat we hen niet voor de voeten willen lopen en niet allerlei spullenboel bij ons hadden, namen we comfortabel plaats in een excursiebusje. De gids leidde ons langs tal van uitzichtpunten waar we bijna weg waaiden. De foto’s zeggen de rest.

Morgen van start voor het lastige traject naar El Calafate, te beginnen met de etappe naar Cerro Castillo.

1. Rob:
    19 november 2018
    Letterlijk ijskoud. Weer terug in Argentina zo te zien op de kaart. Die Cerro Castillo zal nog wel een uitdaging worden met al die wind en koude. Nog maar een keer een busje pakken?
  2. Sophie:
    19 november 2018
    Bijzonder landschap, ook zo met dat ijs in het water! Geniet ervan en vergeet niet je zeiltje uit te zetten op de fiets ;)
  3. Trudie Korenhof:
    19 november 2018
    Cerro Castillo is nog net Chil, maar dan begint Argentinie al snel. Er is verder geen weg noordwaarts door Chili, pas vanaf O'Higgins begint er een weg.
  4. Rob:
    19 november 2018
    Klopt. Maar El Calafate is toch wel Argentinië. Goede reis daar naar toe, moeilijk zat zo te zien. En volg de goede raad van Sophie op: een steunzeiltje kan geen kwaad!
  5. Emma:
    20 november 2018
    El Chalten niet overslaan! Geniet!

Kus
  6. Pim:
    Dick!
    Zitten hier op de docentenkamer ff je berichten te bekijken, tof hoor! Hard werken dat fietsen zo te zien, maar ook genieten.
    Vraag van Duygu of je nog een proeftoets kan checken voor Internationale Marketing, zal ik je mailen:)
    Groeten van Osterwalder en de rest!
  7. Trudie Korenhof:
    20 november 2018
    Pim en alle andere docenten, dank voor jullie bericht. Vandaag 135 km weggetrapt, deels door de modder. We gaan nu steeds switchen tussen Chili en Argentinie. De bergen, kou of regen vallen wel mee, maar het waait hier elke dag knetterhard, pal uit het westen. In het natuurpark Torre del Paine was een bus met toeristen omgewaaid.
    Ik hoop dat jullie je een beetje vermaken met de studenten. Zo niet, in Ushuaia hebben ze nog een oude gevangenis vrij.
  8. Fabienne Berger-Brunner:
    20 november 2018
    Hello dear Trudie and Dirk, Nice to see you in the south. After Atacama we crossed through Argentina back in thé north of Salta. In two weeks we will be back in Switzerland. We wish you a pleasant trip. Fríendly Fabienne and Maurizio
  9. Studentzaken:
    23 november 2018
    Ha Dick,

Wat leuk om al je verhalen te lezen. Prachtige foto's, jullie hebben het onwijs naar je zin zo te zien :D! Heel veel plezier voor de rest van jullie reis. Wij horen na afloop natuurlijk graag alle verhalen, maar denk daar nog maar even niet aan want jullie hebben nog een mooie tijd voor de boeg. In de tussentijd houden wij gezellig je blog in de gaten.

Groetjes,
    Amber & Birgit
  10. Trudie Korenhof:
    23 november 2018
    Amber en Birgit,
    Wat fijn om jullie reactie hier te lezen. We switchen nu heen en weer tussen Chili en Argentinie. Met de wind in Patagonie valt fietsen wel erg zwaar soms.
  11. Rob korenhof:
    25 november 2018
    Hoi Trudie en Dick dit moet wel afzien zijn.Zo met die wind en de kou. Ik vind fietsen leuk,maar dit gaat mijn verbeelding te boven..De prachtige natuur is overweldigend zelfs al op de foto's,laat staan in het echt.
    P.S Lees je ook de persoonlijke app s?